הקאמבק של הדולר, התנודתיות ומלכודת ההנפקות: האם הבורסה בתל אביב בדרך למימושים חדים?
- עושים שוק

- 14 ביוני
- זמן קריאה 5 דקות
אחרי חודשים של עליות חדות שבהן הבורסה המקומית עקפה אפילו את וול סטריט, השוק בתל אביב נכנס לישורת מתוחה של תנודתיות, התחזקות של הדולר וגל הנפקות ענק שמאיים לשאוב נזילות. מומחי "עושים שוק" מנתחים את תמונת המצב וקובעים: כך תנווטו את תיק ההשקעות שלכם בסערה.
לאחר שנה פנומנלית שבה מדד תל אביב 35 זינק בלמעלה מ-52%, החודש האחרון (מאי-יוני 2026) מציג תמונת מצב שונה עם תיקון ממוצע של 7-8% במדדים המובילים. השילוב של התחזקות הדולר אל מול השקל, חוסר ודאות גאופוליטי ופוליטי (ברקע דיבורים על בחירות באופק), לצד "מלכודת הנפקות" פוטנציאלית בהיקף של כ-30 מיליארד שקלים, מחייב את המשקיעים לחשב מסלול מחדש. בעוד שסנטימנט הטווח הקצר נותר תנודתי ושלילי, הירידות החדות בסקטורים כמו המניות הביטחוניות והנדל"ן מייצרות נקודות כניסה מעניינות לטווח הארוך.
תוכן עניינים
הנתונים היבשים: אנטומיה של תיקון בשוק המקומי

בתקופה האחרונה נדמה היה שכל הדרכים של המשקיעים הישראלים מובילות חזרה הביתה. אחרי תקופה ממושכת שבה וול סטריט הובילה את הטון, הבורסה בתל אביב רשמה ריצה מטורפת. מדד ת"א 35 הציג תשואה פנומנלית של כ-52.6% בשנה האחרונה, כשהוא מביס ללא תנאי מדדים גלובליים כמו ה-S&P 500 והנאסד"ק. גם מתחילת שנת 2026, המדד שמר על עוצמה יחסית עם עליה של כמעט 13%.
עם זאת, חודש מאי ותחילת יוני 2026 הביאו איתם תזכורת כואבת לחוקי הכבידה הכלכליים: מניות לא יכולות רק לעלות. בחודש האחרון חווינו תיקון חד:
מדד ת"א 35 השיל כ-7.56% מערכו.
מדד ת"א 125 חטף מכה קשה עוד יותר, עם ירידה של כ-7.78% (מה שמביא את התשואה שלו מתחילת השנה ל-10.26% בלבד).
הירידות האלו לא התרחשו בחלל ריק. הן הגיעו בדיוק בנקודה שבה שחקנים רבים בשוק החלו להתריע כי מכפילי הרווח בתל אביב הפכו למתוחים מאוד, ובחלק מהסגמנטים – אפילו יקרים יותר בהשוואה לחברות מקבילות בנאסד"ק. התיקון הנוכחי הוא קודם כל בריא ברמת המיקרו, שכן הוא משחרר מעט לחץ של שווי שוק מופרז ומחזיר את החברות לתמחור ריאלי יותר.
מלכודת המת"ח: השפעת דולר-שקל על החברות במדדים
במקביל לירידות השערים באחד העם, שוק המט"ח המקומי רשם תנודה הפוכה וחדה. הדולר, שאותו כבר מיהרו רבים להספיד, ביצע קאמבק מרשים וטיפס בצורה חדה אל מול השקל (עלייה של 14.82% בטווח השנתי, עם תאוצה משמעותית בשבועות האחרונים).
כשמנתחים את ההשפעה של צמד המטבעות דולר-שקל על הבורסה, המומחה אלי גל מציע לעשות הבחנה קריטית:
"צריך להסתכל פנימה על סוג החברות. במדד ת"א 35 יש לנו חברות כמו טאואר סמיקונדקטור (Tower), שפועלות בעיקר בזירה הדולרית – ההכנסות שלהן הן בדולרים, אך חלק ניכר מהוצאות התפעול והשכר שלהן בישראל משולמות בשקלים. כאשר השקל נחלש והדולר מתחזק, חברות אלו חוות פגיעה ברווחיות או תנודתיות חשבונאית שמשפיעה לרעה בטווח הקצר."
מעבר לכך, ההיסטוריה מוכיחה ששוק המט"ח המקומי הוא זירה שקשה מאוד, עד בלתי אפשרי, לתזמן. התנודות בין רמות של 3.40 שקלים לדולר לרמות של 3.80 או יותר, חוזרות על עצמן במחזוריות. לכן, עבור משקיע לטווח ארוך, תנודות המט"ח הנוכחיות צריכות להילקח כרעשי רקע ולא כסיבה לשינוי אסטרטגי מהותי בתיק.
פוליטיקה וגאופוליטיקה: עננת אי-הוודאות של שנת 2026
בורסה שונאת חוסר ודאות, וישראל מודל 2026 מספקת ממנה בשפע. השוק כבר למד במידה רבה "לנרמל" את האיומים הגיאופוליטיים הישירים – כולל המתיחות ארוכת השנים מול איראן והחזיתות השונות. השוק פיתח עור עבה, וההסלמות הפיזיות כבר לא מייצרות פאניקה אוטומטית כפי שייצרו בעבר.
האיום האמיתי על יציבות השוק כרגע מגיע מהזירה הפוליטית הפנימית: עננת הבחירות המוקדמות.
ההיסטוריה הכלכלית של ישראל מראה כי מערכות בחירות הן מתכון בטוח לשיתוק תשתיתי ורגולטורי. המשקיעים הזרים והמוסדיים המקומיים מתחילים לתמחר את הסיכונים הבאים:
חוסר יכולת להעביר תקציב מדינה מסודר והטלת גזירות כלכליות בלתי צפויות.
סבבים מרובים: החשש שמא מערכת הבחירות הראשונה לא תוליד הכרעה ברורה, מה שיגרור את המשק לסדרה של מערכות בחירות מתישות (כפי שקרה בעבר).
עצירת השקעות זרות: גופים בינלאומיים מעדיפים לשבת על הגדר עד שיתבהרו יחסי הכוחות הבלתי יציבים בביצה המקומית.
מלכודת ההנפקות: האם 30 מיליארד שקל יחנקו את השוק?

אחד הנושאים החמים ביותר שמטרידים את בכירי שוק ההון בשבועות האחרונים הוא גל ההנפקות הראשוניות לציבור (IPO) שנמצא בפתח. לפי הערכות, חברות רבות מבקשות לנצל את הגאות ההיסטורית שנרשמה בבורסה ומנסות לגייס סכום עתק מצטבר של כ-30 מיליארד שקל.
הגופים המוסדיים (חברות הביטוח, קרנות הפנסיה והגמל) מגלים תיאבון רב לסחורה חדשה, אך כאן בדיוק טמונה הסכנה. בגל ההנפקות הקודם (לפני מספר שנים), השוק הוצף בחברות טכנולוגיה קטנות וחלולות, שרבות מהן קרסו בהמשך ומחקו כספי ציבור רבים.
הפעם, התמונה מעט שונה: מדובר בחברות מבוססות יותר מתחומי הנדל"ן, המזון, התעשייה והביטחון (כמו ענקית הנדל"ן "תדהר" או חברת הביטחון "בגירה"). יחד עם זאת, גל הנפקות בהיקף כזה מייצר שני אפקטים שליליים מיידיים:
שאיבת נזילות מהשוק הקיים: כדי לרכוש את המניות בהנפקות החדשות, הגופים המוסדיים נאלצים למכור מניות קיימות במדדים המובילים, מה שמייצר לחץ מכירות קבוע על ת"א 35 ות"א 125.
רכיבה על גלי אופוריה: חברות נוטות להנפיק כשהשוק בשיא כדי לקבל שווי גבוה (ממש כפי שחברות החלל והטכנולוגיה בוול סטריט, כמו רוקט לאב, מבצעות דילולי מניות כשהמחיר מגיע לשיא). עבור
המשקיע הקטן, קנייה במחירים הללו עלולה להתברר כמלכודת החזר תשואה בטווח הקצר.
לאן הולך הכסף? ניתוח סקטוריאלי ומפת הזדמנויות
כדי להבין היכן נמצאות ההזדמנויות, חייבים לפרק את המדדים הכלליים לסקטורים הספציפיים שלהם, שכן השונות ביניהם בחודש האחרון היא דרמטית:
סקטור | תשואה מתחילת 2026 | ביצועים בחודש האחרון | סנטימנט ואסטרטגיה |
ת"א ביטוח | 27.00%+ | יציב / עליות קלות | הסקטור החזק של השנה. נהנה מסביבת ריבית תומכת וממיזוגים בשוק. |
מניות ביטחוניות | 1.00%+ | ירידה של כ-5.5% | מחקו כמעט את כל העליות של השנה. תיקון טכני חד. |
ת"א נדל"ן | 1.56%+ | ירידה של כ-6.0% | סנטימנט שלילי מתמשך עקב קשיי מימון ומצב המשק. |
מדד הבנקים | נטרלי / אדום קל | ירידות מתונות | נשארים עוגן יציב של רווחיות, אך סובלים מלחץ המאקרו. |
דעתם של המומחים:
הסקטור הביטחוני – הזדמנות קלאסית: המניות הביטחוניות ספגו בשבועות האחרונים חבטות קשות, וחלקן השילו עשרות אחוזים מהשיא. אלי גל מציין: "אני פריק של מניות ביטחון. הן קיבלו בראש, אבל הביקוש העולמי והמקומי למוצרים שלהן נמצא בשיא היסטורי. התיקון הנוכחי מייצר הזדמנות קנייה יוצאת מן הכלל."
סקטור הנדל"ן – למיטיבי לכת: הנדל"ן המקומי נמצא תחת סנטימנט שלילי כבד. חברות חזקות מאוד (כמו תדהר שמצטרפת לשוק) מראות שיש איכות, אך נדרשת סלקטיביות מרובה. הזדמנויות נולדות כשהסנטימנט שלילי.
שמירה על אסטרטגיה קבועה (DCA): עבור משקיעי המדדים (ETF), אין שום סיבה לשנות את האסטרטגיה ארוכת הטווח בגלל תיקון של 7%. הדרך הנכונה היא המשך הפקדות חודשיות קבועות. כשהשוק יקר – קונים מעט פחות יחידות; כשהשוק מתממש – רוכשים יותר יחידות באותו סכום כסף.
שאלות ותשובות נפוצות (FAQ)
האם התיקון בבורסת תל אביב מסמן את תחילתו של שוק דובי (ירידות מתמשכות)?
לאו דווקא. תיקונים של 5-10% הם חלק טבעי ובריא לחלוטין מכל שוק שורי (עולה). אחרי שמדד ת"א 35 עלה בלמעלה מ-52% בשנה האחרונה, ירידה של כ-7.5% היא מתבקשת כדי לאוורר את המכפילים ולאפשר לחברות לצמוח לתוך שווי השוק שלהן.
כיצד השפיע הקאמבק של הדולר על המניות המקומיות?
התחזקות הדולר פועלת בצורה אמביוולנטית. מצד אחד, היא מעידה על עליית סיכון המאקרו של ישראל. מצד שני, חברות ישראליות דולריות (כמו חברות טכנולוגיה או שבבים שמדווחות בדולרים) חוות עיוות זמני שבו ההוצאות השקליות שלהן בארץ מתייקרות ריאלית, דבר שיוצר לחץ תנודתי על המניות שלהן במדדים המקומיים.
מהי "מלכודת ההנפקות" ומדוע היא מסוכנת למשקיעים כרגע?
הסכנה נובעת מהיקף הגיוס העצום (כ-30 מיליארד שקל). כאשר חברות רבות מנפיקות בבת אחת, הן שואבות נזילות (כסף נזיל) מהשוק. הגופים המוסדיים נאלצים למכור החזקות קיימות במניות ת"א 35 כדי לפנות מקום להנפקות החדשות, מה שמייצר לחץ כלפי מטה על המדדים המובילים. בנוסף, חברות נוטות להנפיק בשיא האופוריה, מה שלעיתים קרובות מוביל לתמחור יתר.
אילו סקטורים נחשבים למעניינים ביותר להשקעה בעקבות הירידות?
לפי הניתוח של אלי גל, הסקטור הביטחוני מסומן כהזדמנות המובילה, כיוון שחברות רבות בו חטפו ירידות חדות למרות שהביזנס הבסיסי שלהן חזק מאי פעם. סקטור נוסף לבעלי קיבה חזקה הוא הנדל"ן, שבו הסנטימנט השלילי הקיצוני עשוי לייצר הזדמנויות ערך ארוכות טווח.
הצטרפו לקהילת הכוורת 🐝
רוצים לקבל גישה מלאה לצוות המומחים שלנו?
לשאול שאלות בזמן אמת על שוק המניות, הקריפטו והבורסה בארץ?
בקהילת הכוורת, שירות הפרימיום של "עושים שוק", תקבלו:
איתותי קנייה/מכירה בזמן אמת.
עדכונים שוטפים ופרשנויות על המהלכים הכי חמים בשוק.
גישה ללייבים בלעדיים ופודקאסטים סגורים.
דיסקליימר: מאמר זה נכתב למטרות אינפורמטיביות בלבד ואינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך. השקעה בשוק ההון טומנת בחובה סיכון ומומלץ להתייעץ עם בעל רישיון מוסמך לפני קבלת החלטות פיננסיות.

תגובות