סימנים מדאיגים לתיקון בשוק: היורש של באפט מחסל פוזיציות, ביל גייטס בחוץ ואיפה ההזדמנות ב-TSLA?
- עושים שוק

- 17 במאי
- זמן קריאה 6 דקות
עושים שוק מתכנסים לנתח את רעידות האדמה מתחת לפני השטח של וול סטריט – מהרלי המתוח של חברות הטכנולוגיה ועד להנפקת הענק של ספייס אקס
המדדים המובילים בוול סטריט נעצרו בסוף השבוע האחרון, וסימנים מדאיגים מאותתים על תיקון בריא אך אגרסיבי שעשוי להגיע בקרוב. בזמן שסקטור הטכנולוגיה חווה מתיחת יתר היסטורית המזכירה תנאי בועה, מנכ"ל ברקשייר האת'ווי החדש, גרג אייבל, מבצע מכירת חיסול של ענקיות כמו אמזון, ויזה ומאסטרקארד לטובת מניות ערך מסורתיות. במקביל, ביל גייטס מאפס סופית את החזקותיו במייקרוסופט, הנפקת הענק של SpaceX מאיימת לשאוב נזילות מהשוק, ומניית טסלה מייצרת סטאפ טכני מרתק למסחר טווח קצר.
תוכן עניינים אינטראקטיבי
1. הסדקים ברלי והשוואות היסטוריות מדאיגות
אחרי תקופה ממושכת שבה נדמה היה ששוק המניות האמריקאי מסוגל רק לעלות, יום שישי האחרון סיפק תמרור אזהרה מהותי. מדד הנאסד"ק איבד כאחוז וחצי, וסכום עתק של כ-900 מיליארד דולר יצא מהשוק ביום מסחר בודד, כאשר חברות הטכנולוגיה הגדולות (ה-Magnificent 7) הובילו את המגמה השלילית.
הנתונים ההיסטוריים מראים כי הסקטור הטכנולוגי במדד ה-S&P 500 רשם עלייה מטאורית של 20% בתוך ארבעה שבועות בלבד. אנומליה כזו התרחשה רק שלוש פעמים ב-100 השנים האחרונות: בשנת 1929 (לפני השפל הגדול), בשנת 2000 (בועת הדוט-קום) וכעת.
עם זאת, חשוב להבחין בהבדל המרכזי בין בועת הדוט-קום למצב הנוכחי: בשנת 2000, חברות טסו לשמיים רק מעצם העובדה שהוסיפו את הסיומת "com." לשמן, ללא מודל עסקי או הכנסות ממשיות. כיום, ענקיות הטכנולוגיה מניבות "ארגזים של כסף" ומציגות רווחיות שיא. למרות זאת, מכפיל הרווח של ה-S&P 500 עומד כיום על 23, לעומת ממוצע היסטורי של 16 עד 18. המשמעות היא שמי שקונה במחירים של היום מתמחר את הרווחים רחוק מאוד לתוך העתיד, דבר שמגדיל את הסיכון הפיננסי.

2. מלכודת האג"ח: עליית התשואות והשפעתה על השוק ועל יפן
אחד הזרזים המרכזיים לחשש מפני תיקון הוא שוק אגרות החוב. תשואת האג"ח ל-30 שנה של ממשלת ארה"ב זינקה לרמה של 5.12% – הרמה הגבוהה ביותר מזה שנים. במקביל, תשואת האג"ח ביפן חצתה את רף ה-4% לראשונה בהיסטוריה.
עליית תשואות פירושה ירידה במחירי האג"ח, הנובעת מכך שהאינפלציה נותרת "דביקה" והגירעון הממשלתי בארה"ב תופח למימדי ענק. ממשלת ארה"ב מוציאה כיום כמעט 100 מיליארד דולר בחודש רק על תשלומי ריבית עבור החוב שלה.
ההשלכות של תופעה זו על שוק המניות הן כפולות:
אלטרנטיבת השקעה נטולת סיכון: כאשר משקיע מוסדי יכול לקבל מעל 5% תשואה מובטחת מהממשל האמריקאי, התמריץ שלו לקחת סיכונים בשוק המניות היקר פוחת משמעותית.
לחץ על שוק הדיור והצרכן: הריביות על המשכנתאות בארה"ב עוקבות אחרי האג"ח ל-30 שנה. כל עלייה של שבריר אחוז מתורגמת לאלפי דולרים נוספים בשנה לכל משק בית, מה שמכביד על הכלכלה הריאלית.
פירוק ה-Carry Trade היפני: עליית התשואות ביפן גורמת למשקיעים יפנים למכור נכסי סיכון גלובליים (כמו מניות טכנולוגיה אמריקאיות וקריפטו) כדי להחזיר את הכסף הביתה ולסגור הלוואות זולות.
3. חילופי דורות בברקשייר האת'ווי: גרג אייבל הולך על לואו-טק
אחד השינויים המרתקים בתיק ההשקעות של חברת ברקשייר האת'ווי (Berkshire Hathaway) נובע מחילופי הניהול הרשמיים. המנכ"ל החדש, גרג אייבל (Greg Abel), מוביל קו שונה בתכלית מקודמיו.
במהלך הרבעון הראשון, אייבל ביצע "מכירת חיסול" וחיסל לחלוטין או צמצם בצורה אגרסיבית פוזיציותבחברות צמיחה ופינטק מובילות: אמזון (AMZN), ויזה (V), מאסטרקארד (MA), דומינוס פיצה ויונייטד איירליינס. במקביל, הוא בחר להגדיל את ההחזקות בחברת גוגל (GOOGL), בניו יורק טיימס, והפתיע את השוק כשרכש פוזיציות משמעותיות בחברת התעופה דלתא איירליינס (DAL) וברשת הקמעונאות המסורתית מייסיס (M).
המהלך מעורר תהיות רבות בקרב אנליסטים. בזמן שהעולם נמצא בעיצומה של מהפכת הבינה המלאכותית הגדולה בהיסטוריה, חברת ההשקעות הגדולה בעולם קונה רשת חנויות כלבו פיזית (מייסיס) שלא שינתה את המודל שלה עשרות שנים. ההסבר לכך נעוץ ברקע הניהולי של אייבל – הוא איש תפעול ולא מנהל קרן קלאסי, והוא בוחר להשקיע במה שהוא מבין: חברות ערך כבדות ותזרימיות, תוך הגדלת קופת המזומנים המפלצתית של החברה (שנושקת ל-400 מיליארד דולר). ייתכן והוא מזהה משבר אשראי או ריביות באופק, ולכן יוצא מוויזה ומאסטרקארד.
4. הנפקת המאה: האם ה-IPO של SpaceX ישבור את השוק?
אירוע קולוסאלי נוסף שמתקרב לשווקים הוא ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) של חברת SpaceX של אילון מאסק, המתוכננת ל-12 ביוני 2026. החברה מתכננת לגייס סכום דמיוני של 75 מיליארד דולר, מה שיהפוך אותה להנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית – יותר מפי שניים מההנפקה של ענקית הנפט הסעודית סעודי ארמקו (29.4 מיליארד דולר).
הטיקר הצפוי של המניה יהיה SPCX, וענקית ההשקעות בלאקרוק (BlackRock) כבר מתכוונת להזרים 10 מיליארד דולר לתוך המהלך. כדי להנגיש את המניה לציבור הרחב, אושר פיצול מניות (Stock Split) ביחס של 5 ל-1, במטרה להביא את מחיר המניה לרמה פסיכולוגית נוחה.
מדוע ההנפקה הזו מדאיגה את המקצוענים? ג'ים קריימר ואנליסטים נוספים מזהירים שההנפקה עלולה להיות הרסנית לשאר השוק (destructive). כאשר חברה בסדר גודל כזה מונפקת וכוללת בתוכה נכסים נחשקים כמו חטיבת הלוויינים Starlink ומיזם ה-AI של מאסק (xAI), היא פועלת כמו ואקום ענק. מוסדיים ופרטיים ייאלצו למכור החזקות במניות אחרות כדי לפנות נזילות לרכישת המניה החדשה, דבר שעלול לגרור ירידות רוחביות. בנוסף, קרנות סל מתמחות כמו תעודת הסל של סקטור החלל (UFO) צפויות לסבול מפדיונות כבדים כשהכסף יזרום ישירות ל-SpaceX.

5. ביל גייטס נפרד סופית ממייקרוסופט: האם יש סיבה לדאגה?
במהלך הרבעון הראשון של השנה, קרן הצדקה של ביל ומלינדה גייטס חיסלה לחלוטין את שארית הפוזיציה שלה במניית מייקרוסופט (MSFT). מדובר באירוע סמלי והיסטורי, שכן החברה הזו הפכה את גייטס לאיש העשיר בעולם.
למרות הכותרות המרעישות, הניתוח המקצועי מראה שאין כאן אמירה דווקא שלילית על עתידה הטכנולוגי של מייקרוסופט. גייטס אינו מעורב בניהול החברה כבר למעלה משני עשורים, ומכירת המניות משרתת צורך תזרימי ופילנתרופי טהור של הקרן, המתוכננת להיסגר בעוד כ-20 שנה. הקרן מחזיקה כיום בתיק מניות שמרני להפליא הכולל חברות כמו וולמארט, פדקס, קטרפילר, חברות רכבות קנדיות וקוקה קולה – תיק נטול טכנולוגיה שמתאים לדור הישן המעדיף נזילות ויציבות עבור מענקים שנתיים. במקביל, מנהלי קרנות מובילים אחרים בשוק (כמו ביל אקמן) דווקא ניצלו את הרבעון כדי לצמצם החזקות בגוגל ולהגדיל פוזיציות במייקרוסופט.
6. קתי ווד והשיעור היקר ביותר של המשקיע הקמעונאי
בעוד שחברות הערך שומרות על יציבות, קרן החדשנות המפורסמת של קתי ווד, ARK Innovation (ARKK), ממשיכה להציג ביצועי חסר מחפירים. הנתונים בחמש השנים האחרונות פשוט מדהימים: בעוד מדד ה-S&P 500 זינק בכ-77%, הקרן של ווד הפסידה כ-23% מערכה. מדובר בתת-ביצוע (underperformance) של 100% אל מול המדד המרכזי.
ווד, הנחשבת לאישה כריזמטית ומרשימה מאוד בריאיונות לתקשורת, פיזרה הבטחות רבות: היא חזתה שטסלה תגיע ל-3,000 דולר עד 2025 והחזיקה בפוזיציות ענק בחברות כמו טלדוק (Teladoc) שנשחקה מ-80 דולר ל-7 דולרים, או זום שירדה מסביבות 300 דולר לאזור ה-110 דולר. הטעות הקריטית שלה הייתה ניהול תזמון כושל – היא ביצעה מכירות אגרסיביות של מניית אנבידיה (NVDA) בשנת 2023 באזורי מחיר נמוכים והחמיצה את הראלי המטורף שלה. השיעור למשקיעים ברור: לעיתים קרובות עדיף להיצמד למדדי שוק רחבים (כמו ה-QQQ) מאשר לרדוף אחרי מנהלי קרנות שמפזרים ז'יטונים בקזינו של מניות הייפ.
7. הסטאפ הטכני של השבוע: הזדמנות סווינג במניית טסלה (TSLA)

בניגוד לשאר השוק שנמצא קרוב לשיא כל הזמנים, מניית טסלה (TSLA) נסחרת כ-16%-17% מתחת לשיאיה. לאחר חמישה חודשים קשים של מגמה יורדת (מדצמבר 25 ועד אפריל 26), המניה הציגה פריצה טכנית יפה מאוד כלפי מעלה בגרף השבועי.
בימים האחרונים המניה חוותה ירידה קלה כחלק מהסנטימנט הכללי בשוק, מה שיוצר כעת הזדמנות כניסה אידיאלית למסחר טווח קצר (סווינג):
נקודת כניסה (Trigger): המניה מחזיקה בפער מחירים פתוח (Gap) באזור 416$. הגעה לרמה זו ועצירה של המוכרים תהווה אישור כניסה.
יעד רווח (Target): הטווח העליון של המהלך נמצא באזור 470$, מה שמייצר פוטנציאל רווח של כ-12%-14% בתוך ימים בודדים.
ניהול סיכונים (Stop Loss): מיקום הסטופ לוס נקבע בצורה הדוקה מתחת לרמת התמיכה הפסיכולוגית באזור 400$.
סטאפ זה מציג יחס סיכון-סיכוי מצוין של 1:3. תנאי הסף להצלחת הטרייד הוא יציבות בשוק הכללי; אם דוחות אנבידיה שיפורסמו השבוע יאכזבו ויקחו את השוק כולו למטה, הסטאפ הטכני יתבטל.
שאלות ותשובות נפוצות (FAQ)
ש: למה עליית תשואות האג"ח בארה"ב משפיעה לרעה על מניות הטכנולוגיה?
ת: מניות טכנולוגיה וצמיחה נסמכות על תמחור רווחים עתידיים. כאשר תשואת האג"ח הממשלתי (נכס חסר סיכון) עולה מעל 5%, ערכם הנוכחי של התזרימים העתידיים של החברות הללו קטן (על פי מודל היוון תזרימי מזומנים). בנוסף, מוסדיים רבים מעדיפים להעביר כסף בטוח לאג"ח מאשר להסתכן במניות טכנולוגיה יקרות.
ש: מדוע גרג אייבל מוכר חברות כמו אמזון וויזה וקונה את מייסיס?
ת: גרג אייבל מיישם גישת השקעות ערך קלאסית ושמרנית. חברות כמו ויזה ומאסטרקארד רגישות מאוד למחזוריות של חובות צרכניים וריביות גבוהות, בעוד חברות קמעונאות כמו מייסיס נסחרות במכפילים נמוכים מאוד ומציגות נכסי נדל"ן וערך מאזני מוצק. זהו ניהול סיכונים הגנתי מפני תנאי בועה בשוק.
ש: איך הנפקת SpaceX תשפיע על תיק המניות הפרטי שלי?
ת: אם התיק שלך מרוכז במניות טכנולוגיה קיימות, ייתכן ותחווה לחץ כלפי מטה בתקופת ההנפקה (סביב ה-12 ביוני). הסיבה לכך היא שקרנות ענק ומשקיעים פרטיים ימכרו החזקות קיימות כדי לייצר נזילות ולרכוש את מניות SPCX, מה שייצור לחץ מכירות זמני בשוק.
ש: האם מכירת המניות של ביל גייטס במייקרוסופט אומרת שהמניה הולכת להתרסק?
ת: ממש לא. המכירה נעשתה דרך הקרן הפילנתרופית שלו ונועדה אך ורק למטרות פיזור סיכונים, קבלת הטבות מס ומימון תרומות שנתיות בסך של כ-10 מיליארד דולר בשנה. במקביל, מנהלי קרנות מובילים אחרים בשוק דווקא ניצלו את הרבעון כדי להגדיל החזקות במייקרוסופט.
הצטרפו לקהילת הכוורת 🐝
רוצים לקבל גישה מלאה לצוות המומחים שלנו?
לשאול שאלות בזמן אמת על שוק המניות, הקריפטו והבורסה בארץ?
בקהילת הכוורת, שירות הפרימיום של "עושים שוק", תקבלו:
איתותי קנייה/מכירה בזמן אמת.
עדכונים שוטפים ופרשנויות על המהלכים הכי חמים בשוק.
גישה ללייבים בלעדיים ופודקאסטים סגורים.
דיסקליימר: מאמר זה נכתב למטרות אינפורמטיביות בלבד ואינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך. השקעה בשוק ההון טומנת בחובה סיכון ומומלץ להתייעץ עם בעל רישיון מוסמך לפני קבלת החלטות פיננסיות.
תגובות